Djelatnost za javno zdravstvo
Novosti/Članci:

26.08.2022

O pušenju

Jeste li znali?

Kad su znanstvenici u jednom istraživanju omogućili miševima da pritiskom na tipku reguliraju dolazak ovisnih stvari u svoj mozak, miševi su stiskali tipku danima dok nisu umrli. Nije ih zanimala voda, hrana niti razmnožavanje.

Subjektivni razlozi za pušenje:
Pušenje umanjuje Vašu napetost, uživate u cigaretama i imate još sto drugih razloga za pušenje.
Realni razlozi za pušenje:
Mnogi ljudi su majstori u opravdanju zašto rade ono što rade, čak i kad im šteti. Razlozi za pušenje postoje samo kako biste se osjećali bolje kad pušite. (Pročitajte dalje u tekstu zašto je tako). Vaša ovisnost o nikotinu je presnažna i odvikavanje traži dugotrajnu disciplinu da bi nepušenje postalo navika.

Neću nikad zaboraviti film koji sam gledao u 7. ili 8. razredu u kinu s školom i na to sam zahvalan svojoj školi. Zvao se Requiem for a Dream. Tada sam prvi put shvatio stravu ovisnosti i siguran sam da je podsvjesno štitio mnoge koji su ga pogledali. Danas, nažalost nisam siguran da bi svi roditelji smatrali da je primjeren za djecu iako vjerujem da bi ga svi punoljetni trebali pogledati.

Ovisnost je proces koji dovodi do samouništenja i potrebno se boriti protiv nje. Beskrajno stimuliranje centra za ugodu koji se nalazi u našem mozgu dovesti će do otupljenja na normalne životne podražaje te će stimulacija stimulansom (nikotin, alkohol, marihuana itd..) morati biti što veća dok “ ne spalimo” taj centar i više nam ništa ne može podići raspoloženje. Taj proces smanjivanja osjetljivosti se zove senzibilizacija, u ovom slučaju na nikotin.

Prikaz začaranog kruga:
Što ste ovisniji o cigaretama to ste tjeskobniji. Što je veća tjeskoba to je veće olakšanje kad pušite. Što je jače olakšanje to imate veću žudnju da smanjite tjeskobu s cigarom. Što više pušite to ste ovisniji.

Odrasli znaju iz prve ruke koliko je teško prestati pušiti, a zamislite kako tek nikotin djeluje mozak maloljetnika kojima se ilegalno prodaju kancerogene e-cigare i ostali duhanski proizvodi. Prodaju im se temelji za ovisnost i propast pod reklamom “manjeg zla”.

Koji su Vaši razlozi za pušenje?

  • Kucaju li Vam kolege na vrata i pozivaju na cigaretu (“društveno pušenje”)? Ovo je primjer vršnjačkog pritiska
  • Dali Vam je cigareta pokretač razgovora “razbijanje leda” u društvu?
  • Nagrađujete li se cigarama za uspješno obavljen rad? Time potvrđujete i produbljujete svoju ovisnost.Tako se uvjetujete da pušenje postane kronično, slično kao kad se nagradi životinja keksom za dobro obavljen posao.
  • Pušite li kako bi izbjegli i maknuli neku neugodu? Na primjer sindrom ustezanja nakon prestanka pušenja, nemir, tjeskobu. Umjesto da koristite znanje, vještine i snalažljivost za aktivno rješavanje problema pasivno se branite.

Pušači su često inteligentni ljudi koji razumiju da ne znaju zašto puše i da ne mogu prestati pušiti. Često, uopće ne uživaju u pušenju i znaju da je pušenje štetno i financijski opterećujuće. To često dovodi do osjećaja nelagode i ne osjećaju se pametno zbog tzv. kognitivne disonance. Jedan način obrane od toga je da umanjuju rizik od bolesti a podižu dobrobiti pušenja.

Najlakše je naći razlog za pušenje u svakodnevnici (stres, umor, nelagoda, tjeskoba, učenje, koncentracija). I dijete će naći razlog zašto je sladoled dobar za zube. Kad uzmete u obzir sve divne svjesne i podsvjesne reklame, youtube videa, filmove gdje moćni poželjni muškarci i žene puše to Vam Industrija želi i prodati (stil života, opravdanje za cigare)

Neće Vam Industrija prikazati film gdje se obitelj bori s rakom pluća, jednjaka, želuca, mokraćnog mjehura, posljedicama moždanog udara itd. Neće vam pokazati zajednicu pušača koji koriste inhalatore, respiratore, lijekove, trude se iskašljati šlajm i doći do zraka. A to je realnost na koju pušači često zaborave (“zažmire”) a učenici ne mare.

Cigarete su sjeme mnogih bolesti, pušenje je kocka a ulog je život.

Nije ni čudo zašto privatne osiguravajuće kuće u SAD-u naplaćuju više premije osiguranja pušačima. Dali biste Vi htijeli biti jamac kockarima?

Često čujem opravdanje : “moj djed je pušio do djetinjstva i umro sa 90 godina”. Uzima se jedan pušač od njih 10 a 9 se ne spominje. To se lagano pobije s istom pričom “osobe koja je pušila od 20 godine i umrla s 40 od raka pluća”. To me podsjeća na priču iz drugog svjetskog raka gdje su inženjeri prvotno htjeli ojačati krila aviona s željezom zato što su vidjeli da svi ne srušeni zrakoplovi na pisti imaju rupe na krilima. Srećom bio je jedan statističar koji je ukazao ne zanemarenu činjenicu da svi srušeni zrakoplovi na bojištima su imali rupu na trupu. Njih nisu vidjeli na pisti i zapravo je trebalo trup aviona gdje je gorivo ojačati s željezom a ne krila. Ta “selektivna pristranost” je svakodnevnica i u javnom zdravstvu. Uzima se jedan primjer ovisnika koji je “izbjegao metak” i prikazuje ga se kao simbol neštetnosti (pušenja, alkohola, marihuane itd.) Kad dodate influencere financirane od Industrije da to promiče i svakodnevno ponavlja, vrlo lako se je naći u zabludi. Postoje mnogobrojna druga opravdanja koje pravdaju pušenje. Potičem čitatelje da promisle sami što nije uredu s njima:

  1. “Sutra me može udariti autobus”
  2. Možeš dokazati sve s statistikom
  3. Mlad sam, ne marim što će mi biti kad odrastem
  4. Prestat ću prije nego se razbolim
  5. Život je prekaratak da ga potrošim brinući se
  6. Nikad se meni neće dogoditi
  7. Mnogo ljudi puši. Oni se ne brinu, zašto bi ja.
  8. Nisam navučen, samo uživam. Mogu prestati bilo kad.
  9. Ne moram pušiti, ja sam odabrao da pušim.

Činjenica: sve što čovjek racionalno zaključuje o vlastitim uzrocima pušenja zapravo se svede na to da je ovisan o nikotinu. Često ljudi opravdjavaju da puše iz društvenih razloga dok je stvarnost da su društvani kako bi imali razlog da puše. Cilj je utažiti ovisnost a druženje je sredstvo. Sve subjektivno “dobre” posljedice pušenja proizlazi iz djelovanja nikotina (ne od brenda duhana, niti “domaćeg”, nešpricanoga i drugih zabluda). Stoga, prestanite se zavarovati da išta dobro proizlazi iz ovisnosti.

Isto je sa heroinom i alkoholom. Čovjek može hvaliti sve vrste “kvalitetnog” alkohola ali sve se na kraju svede na biološke učinke etanola. Znamo da osoba ovisna o alkoholu ne bira piće upravo zato jer je samo etanol važan. U SAD-u se nepreporučuje darivati beskućnike s vodicom za ispiranje usta koja sadrži alkohol, vodicom za korištenje nakon brijanja s alkoholom, antifrizom i dr., jer beskućnici to često popiju kao zamjenu za alkohol. Sjećate se miševa s početka priče?

Cigareta je uzrok vaše tjeskobe, nije rješenje za nju. Tjeskoba više oscilira kod pušača nego u nepušača. One stvaraju nemir u vama koju Vi kasnije morate umirit, stvaraju požudu za novom cigarom koju morate utažiti inače ćete se osjećati jadno. Cigarete se čine da Vam omogućuju kratkotrajnu koncentraciju samo jer su Vam je one oduzele.

Mnogi ljudi mješaju rutinu s navikom. Rutina je svakodnevno obavljanje nečega iz čega će nastati navika. Rutina je svjesna i traži više energije nego navika. Navika pušenja cigara koje su odvratnog okusa je dovela da pušači pripisuju cigari dobar okus. Zamjenjuju senzaciju okusa s senzacijom namirenja simptoma ovisnosti. Kao primjer ću navesti sljedeće: kada skuhamo mrkvu, tekućinu koja ostane zovemo juha od mrkve. Tvrdimo da su hranjive tvari iz mrkve sada u juhi i da je to fino i zdravo. Nasuprot tome kad skuhamo hrenovku obavezno bacimo vodu i tvrdimo da su ovaj put hranjive tvari ostale u hrenovci a štetne su u tekućini koju sad ne zovemo juha. Kao da voda ima svoj mozak pa odluči što će završiti u njoj. Ista je stvar s pepelom u pepeljari i istim pepelom koji je ušao u pluća. Ne pada ljudima napamet jesti i udisati pepeo ali isti pepeo koji je ušao u pluća s hrpom kancerogenih tvari zanemarujemo. Kao što rekoh svi okusi cigare maskiraju činjenicu da je samo nikotin važan u cigari. Bez njega pušačima cigara bi bila nevažna kao drugima pivo bez alkohola, vino bez alkohola, vitaminski napitak bez vitamina.

To je začarani krug požude, nemoći, rutine, navike i olakšanja. Nije čudo zašto je najslađa cigareta nakon dužeg vremena nepušenja npr.. jutarnja, ili nakon neuspješnog odvikavanja. Ili ona koja se rutinski uzima (pod pauzom ili iza ručka) u isto vrijeme kad naš mozak uvjetovano refleksno reagira kao kad pas slini na udarac zdjele u poznatom Pavlovljevom refleksu. Čovjek se uvjetuje (kondicionira) na cigaretu i utaživanje simptoma ovisnosti sa svakom sljedećom cigaretom. Zato je nagli prestanak pušenja bolji nego povremeno smanjivati. Da, biti će u početku biti teže no to je ispravan put prema mnogim kliničkim psiholozima. Morate naći svoju novu rutinu koja će kroz 3 mjeseca postepeno postati navika.

Često čujem i ovu izreku :”moram na svježi zrak” i onda zapale cigaretu onečiščujući taj zrak. Ironija je što ta cigareta sadrži preko 70 potvrđeno kancerogenih tvari i još stotine sumnjivih. Da ne pričam o ugljikovom monoksidu koji truje ljude vežući se na crvene krvne stanice (eritrociti) i istiskujući kisik vežući se 200 puta jače od kisika. Posebno mi žao kad vidim da trudnica oduzima zrak svom djetetu pušeći i unoseći mnogobrojne karcingene tvari u krv svog djeteta jer neke nažalost pređu placentarnu barijeru između majke i djeteta. Posljedice su mnogobroje od kojih smanjenja tjelesna težina, zaostatak u razvoju a mnoge neurološke i druge se još uvijek istražuju. No ovisnost je jača a “djetetu neće biti ništa”.

Ako ste kronični pušač manjak nikotina u vašem tijelu vas traži da opet zapalite cigaretu i pušite. To je znanstveno dokazano. I činjenica je da je lakše probleme staviti pod tepih nego se s njima suočiti. Zato nikotin, alkohol i droga su idealni sredstva ovisnosti za pobjeći od problema i odgovornosti jer se “život čini lakši”. To im i omogućuje da se prodaju dobro jer najbolji i najvjerniji korisnik je ovisnik. Zato je važno ne započeti i tu je svrha i uloga javnozdravstvene prevencije. Bolje spriječiti da se šibica zapali nego gasiti požar.

Kada naglo prekinete prestati ćete se zavaravati da Vas cigareta ne kontrolira i osjetiti posljedicu svoje ovisnosti. Osjetiti ćete veliku žednju za njom ali nećete je utažiti s dobro tempiranom cigarom i okriviti kolegu koji Vam je pokucao na vrata i pozvao na kavu. Ako mislite da ne možete, kako to da ljudi kojima se dijagnosticira rak pluća bace cigarete i kažu nikad više. U tom trenutku saznanja zgade im se cigarete i progledaju kao da im je netko skinuo plašt samozavaravanja. (Doživio sam to više puta kao liječnik obiteljske medicine). No tad borba koja slijedi je puno teža od svih sindroma ustezanja. To je borba za život. Nemojte čekati na tu borbu, borite se protiv cigareta sad kad ste zdraviji!

Nikotin je ovisan u svakom obliku. Industrija sa vojskom influencera, znanstvenicima generiraju članke, znanstvene radove kako bi održala nikotin na tržištu u raznim oblicima (flasteri, žvakaće, e- cigarete). Kroz tu šumu informacija i liječnici se teško snalaze. No činjenica je da to ljudima ne treba i da ljudi imaju snagu da žive život bez bilo kojeg oblika nikotina. Ne trebaju Vam flasteri da prestanete. S njima ste još uvijek u šaci Industrije, požude, i podložni kroničnom Pavlovljevom refleksu. Stoga, ukoliko ste bivši pušač ni slučajno nemojte postati “društveni pušač” i preći na 1-2 cigare dnevno jer je poznato da većinom se vratite na svoju punu dozu cigara kao i prije što ste pušili.

SAVJETI ZA PRESTANAK PUŠENJA

Bacite sve cigarete odmah, ne smanjujte doze. Smanjivanje broja cigareta je dugotrajna kazna za vas i kao da ste stalno u prvom tjednu odvikavanja. Borit ćete istu bitku svaki tjedan. Jedini način da budete slobodni jest da ne pušite. Kontrolirano pušenje i “društveno” pušenje nije sloboda. Promijenite svoje rutine. Saznajte u kojim trenucima s kojim ljudima i čime ponukani krećete pušiti i to promijenite. Bavite se aktivnostima koje Vas usrećuju i usto vrijeme kad biste pušili. Ta rutina će s vremenom preći u naviku. U redu je osjećati požudu za cigarama dok se odvikavate kao što je uredu osjećati upalu mišića nakon vježbanja. Sve je stvar percepcije i strpljenja, vi to možete! Požuda je osjećaj, nije naredba! Taj osjećaj će se smanjivati s vremeno a Vaša ustrajnost će jačati. Sjetite se razloga zašto ste prestali pušiti jer sjećanje je varljivo i nametati će Vam osjećaj olakšanja koji ste osjećali kad ste namirivali svoju ovisnost. Sjetite se koliko ste očajno željeli prestati i koliko novaca i zdravlja vas je koštalo.

Čuvajte se drugih pušača! Jel Vam poznato ovo: Ajde uzmi bar jednu. Evo, uzmi samo jednu, neće naškoditi. Nisi pušio tjednima, zaslužuješ jednu! Ostali pušači imaju svoje razloge zašto Vam nude cigaru (ostaju jedini pušač, nemaju izliku za društveno pušenje na poslu, osjećaju se nesigurno, misle da kratkotrajno rješavanje tjeskobe Vam više doprinosi nego šteti, boje se da će te im “kvocati” da i oni prekinu itd.).

Napišite svoje dobrobiti koje ste osjetili zbog prestanka pušenja:

  • Imam bolji apetit
  • Jedem zdravije
  • Osjećam se zdravije
  • Imam manje zaduhe
  • Osjećam se mlađe
  • Izgledam mlađe
  • Koža mi je manje naborana
  • Moja osjetila mirisa i njuha su oštrija
  • Ne smrdim po pepelu više
  • Ne smrdi mi dah
  • Kuća mi je mirisna i svježa
  • Imam vieše energije
  • Obitelj me podržava
  • Ponosim se sobom
  • Ne škodim drugima s duhanskim dimom
  • Ostalo

Želim Vam puno ustrajnosti, strpljenja i čvrste volje. Vi možete preuzeti kontrolu nad cigaretama i sačuvati svoje zdravlje!

Miodrag Beneš, dr.med.
specijalist javnozdravstvene medicine

e-Knjižnica Zavoda:

Ukupan broj zapisa 141 - Prikaži sve >>>


Izdvajamo:


Zadnji članci:
Zadnje novosti:

Osnovni podaci:
  • Ljudevita Gaja 21, 33000 Virovitica
  • OIB: 76860791838
  • tel: +38533727031
  • fax: +38533781401

© Zavod za javno zdravstvo "Sveti Rok" Virovitičko - podravske županije